banner-websiteDRUPAL-1

Voorstelling “In naam van de vader”

invd_03Voorstelling “In naam van de vader”

Nieuwe SAS theaterproductie
i.s.m. Kamermuziekensemble Cécile en in coproductie met Galerie Marie en de Stichting MEG.

Eerst was er een vraag
Na afloop van de succesvolle en uitverkochte serie voorstellingen over de geïmmigreerde vrouwen in onze gemeente (SIBOLEENSE VROUWEN, 2013) in het kerkje van Schipperskerk, vroeg de eigenares van die locatie of SAS een voorstelling wilde maken over haar vader, de kunstschilder Charles Russel (19… -2006).
Toen het antwoord
Nadat SAS die vraag bevestigend had beantwoord, volgden tientallen gesprekken met zijn oudste dochter Marieke, de bewoonster van de Schipperskerk,  en met verschillende andere personen die haar vader goed gekend hadden.

Uit al die interviews rees een beeld op van een gedreven kunstenaar die echter genoodzaakt was om als leraar geld te verdienen voor zijn grote gezin (9 personen). Het liefst trok hij zich terug in de veilige omgeving van zijn atelier. Daar kon hij zijn diepste gedachten en gevoelens op het canvas kwijt. Wat hem op die plek gemakkelijker afging dan in het dagelijks leven. Want de rol van vader en gezinshoofd paste hem minder goed dan de rol van gepassioneerd schilder.

Het vervolg
Uit de schriftelijke verslagen van al die gesprekken selecteerde SAS verschillende teksten die voor een toneeluitvoering van belang zouden kunnen zijn. Daarop werd toneel- en romanschrijver Jos Bours (Oirsbeek/Utrecht) benaderd om dat tekstmateriaal om te zetten in toneelscènes.

Als schrijvend kunstenaar heeft hij zich de vrijheid gepermitteerd om de biografische gegevens vrijelijk naar zijn hand te zetten. Hij verzon scènes die in werkelijkheid niet hebben plaatsgevonden en hij plaatste ontmoetingen tussen Charles Russel en anderen in gefantaseerde situaties. Waarom? Omdat het niet de  bedoeling van de theatergroep was om de werkelijkheid na te bootsen. SAS wilde het karakter van de mens achter de kunstenaar in toneelscènes vatten. De inhoud van het stuk is dus wel gebaseerd op gesprekken over het leven van de kunstschilder, maar de vorm waarin SAS zijn leven op het podium brengt is een verzonnen theatrale werkelijkheid.

Het gevolg/het thema
In de voorstelling gaat de oudste dochter Marieke op zoek naar de liefde van haar vader. Een zoektocht naar zijn liefde over het graf heen.

Toneelscènes, gedichten en liederen wisselen elkaar af – een vorm die inmiddels een beproefd recept van de theatergroep is –  en veel schilderijen van Charles Russel worden op megaformaat geprojecteerd.

De voorstelling
De vaste spelerskern van SAS (Ine Ottenheijm, Elma Daniëls, Jos Slangen en Wiebe de Vries, aangevuld met accordeonist Joke Höppener) is al maanden o.l.v. huisregisseur Jos Prop aan het repeteren om in het najaar het vader-dochterverhaal op een waarachtige manier op de planken te brengen.

En het theatergezelschap prijst zich gelukkig dat Kamer Muziek Ensemble Cécile uit Grevenbicht  o.l.v. Jo Savelkoul tekent voor de muziek.

Praktisch tips

• Speeldata:
    13/11 – 14/11 – 18/11 – 21/11 – 25/11 – 28/11 – 29/11 – 13/12.
  • Aanvang telkens: 20.30 uur.
  • Locatie: Galerie Marie, Schipperskerk, Sterre der Zeeplein 12.
  • Entree: €10
  • Reserveren: via de link op de website van Theatergroep SAS: theatergroepsas.nl

Was getekend,

Theatergroep SAS,